![]() |
| Humanista... Konceptualista... Művész... Interdimenzionális... |
Bevezető az indigókék gyerekekhez
-Nancy, Ön volt az
első, aki ekképpen azonosította ezeket a gyerekeket, és aki
elsőként könyvet írt róluk. Az Understanding Your Life Through Color (Életünk megértése a színek alapján). Mit jelent az, hogy
indigókék gyerekek és miért hívja így őket?
-Azért
hívom indigókék gyerekeknek, mert ez az a szín, amelyet látok,
amikor rájuk nézek.
-Ez mit jelent
pontosan?
-Ez
az életszínük. Az emberek életszínén keresztül tudom meg, hogy
mi a küldetésük ezen a földön, mit kell megtanulniuk és hogy mi
az evilági szerepük. Valamikor a nyolcvanas évek közepén úgy
éreztem, hogy két új szín adódik majd a színképhez, mivel
kettő akkorra eltűnt. Eltűnt a fukszia és a bíborvörös
(magenta) ritkává vált. Ezért úgy gondoltam, hogy ezek helyett
két új szín jelenik majd meg. Nagyon meglepődtem, amikor Palm
Springsben egy fukszia jellemű embert láttam, mivel ez a huszadik
század elején kihalt.
Mindenkivel
megosztottam, hogy lesz még további két életszín, de nem tudtam,
hogy melyek lesznek ezek. Mialatt az új szín felbukkanására
vártam „megláttam” az indigókéket. A San Diego-i Állami
Egyetemen végeztem kutatásokat a célból, hogy a színcsoportokról
részletes pszichológiai leírást állítsák össze, mely a
tudományos kritikával szemben is megállja a helyét. Abban az
időben egy pszichiáter, Dr. McGregor dolgozott velem.
Megpróbálok
emlékezni egy másik orvos nevére, de nem jut eszembe. A
gyermekkórházban dolgozott. Az ő esete volt az első, amit
észleltem. A felesége szült, de elméletileg nem lehetett volna
gyereke. A gyermek nagyon erős szívzörejjel született. Dr.
McGregor szólt nekem, hogy nézzem meg és mondjam el, hogy mit
„látok”. Így néztem meg a gyermeket és először állapítottam
meg, hogy egy új életszínnel van dolgom, amely az én életszín
skálámban nem szerepelt. A gyermek körülbelül hat hét múlva
meghalt. Ez nagyon gyorsan történt. Ez volt az első fizikai
tapasztalat arról, hogy az újszülött gyermekek különbözhetnek
attól a gyerekektől, akiket én korábban megfigyelhettem.
1975-ben
a San Diego-i Egyetemen abbahagytam a tanítást, így biztosan
tudom, hogy el előtte történt. Valójában nem csináltam túl
nagy ügyet ebből, egészen addig, amíg elkezdtem írni a
könyvemet. Két évembe telt, amíg sikerült kinyomtatni 1982-ben,
majd a következő kiadást is megérte 1986-ban. Úgyhogy valamikor
a 70-es években vehettem észre ezt az új jelenséget.
A
nyolcvanas években elkészítettem a besorolásokat és megkezdtem a
személyiség-leírásokat. Akkoriban az indigókék gyerekek 6-7
évesek lehettek, és nekem csak rájuk kellett néznem, hogy
megállapítsam, milyen személyiségről van szó. A legnagyobb
dolog, amit megállapíthatok, hogy nekik nincs „programjuk”,
mint nekünk. 26-27 éves korukra majd egy nagy változást
figyelhetünk meg. Ez azt jelenti, hogy valami nem sokára
megjelenik. Az idősebbek megerősödnek abban, amit tesznek, és a
fiatalabbak tisztába kerülnek azzal, hogy mit fognak tenni az
életben.
-Úgy tűnik, rajtunk
múlik, mivé válnak?
-Ezt
még kutatjuk. Ezért is késlekedtem az erről szóló könyvvel.
Örülök, hogy ti most ezt megcsináljátok.
-Úgy tűnik nagy az
érdeklődés, szükség van rá.
-Igen,
való igaz, mivel az emberek nem értik az indigókék jelenséget.
Ezek a gyermekek inkább komputerizált emberek, ami azt jelenti,
hogy inkább fogják a fejüket használni, mint a szívüket. Úgy
hiszem, ezek a gyerekek tökéletes vizualizációs képességgel
születnek. Tisztában vannak azzal, ha ezt használni tudják, akkor
ezt senki nem veheti el tőlük. Technikai irányultságúak, és ez
azt sugallja a számomra, hogy technikailag még fejlettebbekké
válunk a közeljövőben. Négyéves korban ezek a gyerekek értenek
a számítógéphez, amihez mi 65 évesen nem.
Ezek
a gyerekek technológiai használatra születtek, ami alapján előre
láthatjuk, hogy mi is fog történni az elkövetkezendő tíz évben.
Olyan technikai fejlődést láthatunk majd, amiről még csak nem is
álmodtunk. Azt hiszem, ezek a gyerekek egy kaput nyitnak meg, és
annyira fejlettekké válunk, hogy semmit sem kell majd
fejlesztenünk, csak saját magunkat.
-Egyetértek.
-Ez
az ő céljuk. Úgy látom, a környezet annyira meggátolja ezeket a
gyerekeket, hogy néha gyilkolni is képesek. Ami engem illet, én
hiszek a paradoxonban. Ahhoz, hogy választani tudjunk, meg kell
ismernünk a sötétséget és meg kell ismerjük a világosságot.
Választás nélkül nincs növekedés. Ha pusztán robotok lennénk,
amelyek követnek bizonyos utasításokat, nem lenne szabad akarat,
nem lenne szabad választási lehetőség; semmi sem lenne.(…)
A
teremtés törvénye a szétválasztódás a választás
lehetőségéért; választási lehetőség nélkül nincs fejlődés.
Úgy
látom, mindig a szélsőségek között mozgunk – a szentek
legszentebbike és a rosszak legrosszabbika között. A legtöbbünk
valahová középre kerül, a szentek felé kívánkozva, annak
ellenére, hogy hibákat követünk el. Azt látom, hogy a szélsőség
egyre jobban háttérbe kerül: a legszentebbek átlagos emberekké
válnak; a legrosszabbak is; és ez az egyensúly egy még finomabb
szintre kerül. Ezek a gyerekek, akiket láttam – ideértve azokat
is, akik megölték iskolás társukat vagy szüleiket – indigókék
gyerekek voltak. Azok közül, akiket láttam, csupán egyetlen volt
indigókék humanista, a többi konceptualista volt.
-Ez egy nagyon érdekes
megjegyzés; azok a gyerekek, akik megölik a társukat, általában
indigókék gyerekek. Azt értem, hogy az életútjuk nagyon világos.
Valahogy azonban a küldetésük elé akadályok gördülnek; épp
ezért csak az a választási
lehetőségük marad, hogy megszabaduljanak attól, amit
akadálynak véltek?
-Ez a
túlélés egyik formája. Amikor mi gyerekek voltunk, borzalmas
dolgok jutottak eszünkbe és el akartunk szaladni, mert nagyon
féltünk. Ők viszont nem félnek.
-Nincs félelemtudatuk,
mert tudják, hogy kicsodák.
-Igen,
hisznek önmagukban.
-Lássunk más
kérdéseket. Legjobb tudomása szerint mikor vették észre az első
indigókék gyermeket, és most az indigókék gyerekek születése
százalékos arányban mennyire rúghat?
-Az a
megállapításom, hogy a tíz év alatti gyerekek 90 százaléka
indigókék gyermek. Nem tudnám megmondani, hogy mikor kezdtek
világra jönni, csak azt tudom elmondani, mikor kezdtem el velük
foglalkozni. A könyvemet az „Understanding Your Life Trough Color”-t 1986-ban adták ki. Azt hiszem, először 1982-ben láttam
indigókék gyermeket. Már jóval előtte észrevettem, de akkor még
nem tudatosodott igazán bennem. 1985-ig tartott, mire tudatosodott
bennem, hogy ez az új életszín itt van és itt is marad.
-Vannak különböző
típusok? Ha igen, melyek a jellemzők?
-Van
négy különböző típus, mindegyiknek külön célja van:
1. A
HUMANISTA: az első típus. Ő a tömegekkel fog dolgozni. Ők a jövő
orvosai, ügyvédei, tanárai, kereskedői, üzletemberei és
politikusai lesznek. A tömeget fogják szolgálni és nagyon
tevékenyek lesznek. Rendkívül szociálisak, mindenkihez
szívélyesek. Véleményük megalapozott. Testük esetlen, amint
mondtam, nagyon tevékenyek és néha fejjel rohannak a falnak, mert
elfelejtik meghúzni a féket. Nem tudnak egy játékkal játszani,
mindenre szükségük van, mindent maguk elé tesznek, hogy
választhassanak. Van ezen belül két típus, akiknek, ha azt
mondod, menjen, takarítsa ki a szobáját, újra és újra kell őket
figyelmeztetned, mert valami más állandóan elvonja a figyelmüket.
Felmennek a szobájukba, elkezdik takarítani, amíg meg nem látnak
egy könyvet. Majd leülnek és olvasni kezdenek, mivel ezt nagyon
szeretik.
Tegnap
repülőn utaztam és egy hároméves gondterhelt indigókék gyermek
volt a gépen. Az anyja odaadta neki a biztonsági szabályzatot, ő
kinyitotta, aztán nagyon komolyan, mintha felnőtt lenne, „olvasni”
kezdett, és bár tudom, hogy nem tudott olvasni, ő úgy
gondolhatta, hogy olvas. Ez az indigókék humanista.
2. A
KONCEPTUALISTA: őt sokkal inkább a projektek érdeklik, mint az
emberek. Ő lesz a holnap mérnöke, építésze, dizájnere,
asztronautája, pilótája, katonatisztje. Testalkatuk nem esetlen,
gyerekkorukban atléta alkatúak. Hajlamosak a vezetésre; a fiúk
gyakran az anyjukat próbálják meg irányítani, a lányok pedig az
apjukat. Ha sikerül, elég nagy bajhoz vezethet. Ennek a típusnak
hajlama van a szenvedélybetegségekre, különösen tizenéves
korukban. A szülőknek oda kell rájuk figyelni. Ha ilyeneket
mondanak, hogy „ne menj a szobámba” épp ez az a pillanat,
amikor át kell kutatni a szobát.
3. AZTÁN
VAN A MŰVÉSZ: ő sokkal érzékenyebb és gyakran törékenyebb, de
ez nem minden esetben van így. Őt a művészet érdekli. Kreatív
és őbelőle válik a holnap tanára és művésze. Bármibe is
kezdjenek, a dolog kreatív részét vállalják. Ha orvos lesz
belőle, akkor lehet sebész vagy kutató. Ha a szépművészeteknél
köt ki, akkor belőlük válnak a legjobb színészek. Négy- és
tízéves koruk között 15 különböző dologgal is foglalkoznak;
ötpercenként mással és mással. Ezért a zenészek vagy művészek
szüleinek azt mondom, hogy ne vásároljanak hangszereket, csak
béreljék azokat! Az indigókék „művész” 5-6 különböző
hangszeren játszik, aztán tinédzser korában egy hangszerre
koncentrál és annak mesterévé válik.
4. AZ
INTERDIMENZIONÁLIS: ő nagyobb termetű bármelyik típusnál.
Egy-kétéves korukban nem lehet nekik semmit sem mondani, mert
mindenre azt válaszolják, hogy „tudom, meg tudom csinálni,
hagyjatok békén”. Ők lesznek az új vallások és filozófiai
elméletek létrehozói. Erőszakosak lesznek, mivel jóval
természetesebbek és nem illeszkednek be olyan mértékben, mint a
többiek.
Nos,
a következő húsz évben az összes fizikális életszín el fog
tűnni, kivéve a pirosat – és itt csak az életszínekről
beszélek. Csak a mentális színek – a sárgásbarna, a sárga, a
zöld és a spirituális színek: a kék, az ibolya – maradnak
fenn. A humanista indigókék a sárga és az ibolya helyére kerül.
Ebből látszik, hogy az ibolya mind a négy szinten jelen van.
-Intuitív módon
fognak majd gondolkodni?
-Ma
hallottam a következőt: van egy barátnőm, akinek az unokája négy
éves. Látogatása során Santa Barbarában menyét és Zacharyt, az
unokáját elvitte vacsorázni. Az édesanya folyton dicsekszik
Zachary képességeivel, mivel tanítónője állandóan megdicséri,
hogy milyen gyorsan tanul és milyen tökéletes válaszokat ad a
kérdésekre; aztán meg úszásból is dicséretet hoz haza.
Félelmet egyáltalán nem érez.
Egy
jó étterembe mentek és desszertként egy nagy csokipudingot
kértek. A gyerek már alig várta. Kihozták a desszertet nagy
felhajtások közepette és középre tették, majd mindenki kapott
egy kanalat. Zachary nagy szemeket meresztve merengett, aztán
kinyúlt a pudingért, maga elé húzta az egész tányért és enni
kezdett. Az édesanyja végül megszólalt: „Zachary, tudod, hogy
mit jelent az, ha azt mondom, hogy merész vagy?” A gyerek letette
a kanalát, összehúzta a szemöldökét és azt mondta: „Igen”
„Nos, mit gondolsz mit jelent?” - kérdezte az anyja „Azt, hogy
hiszek magamban”.
Négy
éves gyerek! Ezt jelentette neki a merészség. A kijelentés, amit
Zachary tett, teljesen világos: ezek a gyerekek hisznek önmagukban.
Ha megpróbáljuk elmagyarázni nekik, hogy rossz dolog, ha hisznek
magukban, ők tudják, hogy fogalmunk sincs, miről beszélünk.
Ilyenkor azt javaslom a szülőknek, hogy fogják vissza magukat, és
ne mondják a gyereknek, hogy ezt vagy azt ne tegye. Ehelyett mondják
azt: „Nos, miért nem magyarázod el nekem, hogy miért akarod ezt
tenni? Üljünk le és beszéljük meg. Mit gondolsz, mi fog
történni, ha megteszed?” Amikor a gyermek elmondja, hogy mi
történik, akkor kérdezzük meg tőle, hogyan kezelné ő ezt az
ügyet. Aztán megkapjuk tőlük a választ.
Ha
nem így csináljuk már fiatal koruktól kezdve, az indigókék
gyerekek kicsúsznak a kezünkből, hacsak nem humanistákról van
szó. Ők egyáltalán nem fognak erről beszélni velünk.
-A fiatal kor alatt
mit ért?
-Már
csecsemő korukban elkezdhetjük. Beszéljünk hozzájuk, hadd
hallják a hangunkat: „Most ki fogjuk cserélni a pelenkát, ezt
meg ezt kell tennünk, ne légy türelmetlen, így a mama is örül
majd, és te is. Te sem sírsz, és én sem leszek szomorú emiatt,
és mindenki örülni fog! Igaz? Kicseréljük a pelenkát.”
-Egy másik fontos
problémát vetett fel; kezelhetjük ezeket a gyerekeket felnőttként,
amikor beszélni kezdenek?
-Mindenesetre
nem beszélhetünk velük felsőbbrendű stílusban. Ilyenkor szembe
is köphetnek. Ők nem az ősz hajat és ráncokat tisztelik. Az
elismerésüket ki kell érdemelnünk.
-Mit szeretne még
elmondani az olvasóknak az indigókék gyerekekkel kapcsolatban?
-Fontos,
hogy odafigyeljünk rájuk. Ne próbálkozzunk tekintélyelvű módon
reagálni, legyünk bátrak ebből a szempontból. Hagyjuk a gyereket
beszélni, majd ő elmondja, hogy mire miért van szükség. Ez
minden; az indigókék gyerekek nagyon nyitottak.
-Legyünk észnél!
-Így
van. Ha visszaélést észlelnek, az iskolában megmondják a
tanárnőnek vagy felhívják a rendőrséget. Biztosan hallott már
olyan két-hároméves gyermekről, aki a szüleit azzal
boldogította, hogy kihívta a rendőrséget, vagy hasonló dolgot
művelt.
Ha ők
úgy érzik, hogy velük szemben visszaélés történt,
automatikusan felkeresik a hatóságokat. Ezt meg teszik, akár fel
is háborodhatunk.
-Azt hiszem, mi
hozzájuk képest a szivárványhídon állunk.
-Azt
hiszem, ez igaz. Én őket a harmadik és negyedik dimenzió hídjának
tekintem. A harmadik dimenzió egy racionális dimenzió: a
gondolkodás dimenziója. A negyedik dimenzió a lét dimenziója.
Itt mi a szeretetről, a tisztességről, a boldogságról beszélünk,
de mindezeket ritkán valósítjuk meg. Bár úgy tűnik, egyre
jobbak vagyunk ezen a téren. A negyedik dimenzióban gyakorolni is
fogjuk mindezt. Elkezdjük megérteni, hogy a háborúskodás
hiábavaló, ha valakit megölünk, az olyan, mintha magunkat öltük
volna meg. Ezek a gyerekek ezt már tudják.
Az
első indigókék gyerekekről szóló csoportbeszélgetésem alatt a
szülők és a gyerekek együtt jelentek meg. Bébiszitterek
vigyáztak a gyerekekre. Négy gyerekre jutott egy bébiszitter.
Délután behoztuk a gyerekeket és a szülők figyelhették őket,
amint egymással játszanak és egymást kikérdezik. Volt egy öreg
elektronikus írógép, ezt beraktuk a szoba közepére közéjük.
Amint azt már említettem, ezek a gyerekek technikai
beállítottságúak, és az egyik már le is ült az írógép elé,
míg a többi a szoba másik részein tartózkodott. Lenyűgöző
kísérlet volt.
Amíg
az egyik játszott az írógépen, egy másik mögötte figyelt.
Aztán ha az első abbahagyta, a hátulról figyelő kezdett el
játszani az írógéppel, egy másik gyerek jött a játszó mögé
és figyelte hátulról. Úgy tűnt, mintha sorukra vártak volna, de
nem álltak mégsem sorba.
-Ezek a gyerekek nem
szeretnek sorban állni.
-Igen,
a szülők látták is ezt. A 15 gyerek közül csupán egy ment oda
egyik szülőjéhez és ült az ölébe. A többiek egyáltalán nem
törődtek a szüleikkel.
-Mikor
történt ez?
-Azt
hiszem 1984-ben. Ezek a gyerekek pusztán azt kérik, hogy emberként
kezeljék őket, és ne legyen különbség felnőtt és gyermek
között.
Van
egy mulatságos történetem az unokámról. Akkor történt, amikor
nyolc éves volt. A lányom nem szeretett volna neki fegyverre
hasonlító játékot venni. Nem lehettek ilyen játékai és nem
játszhatott háborúsdit. Az elektronikus játékok is tiltva
voltak. Amikor körülbelül három éves lehetett, én a
fürdőszobában göndörítettem a hajamat egy hideg és egy meleg
sütővassal. Épp a meleget használtam, amikor ő felvette a
hideget és azt mondta „bang bang”. Futkosni kezdtünk a házban.
A lányom rám szólt, hogy nem szabadna ezt tennem Erre azt mondtam,
„de hát ő kezdte”. Aztán nagyot nevettünk.
Amikor
nyolc éves lett, odajött hozzám és azt mondta „Nagyi, tudod mit
szeretnék Karácsonyra?” „Nem, nem tudom”. Erre azt válaszolta,
hogy egy Nintendót. A lányom összeszorított fogakkal mondta
nekem, hogy ne merészeljek ilyesmit venni. Nevettem és magamban azt
gondoltam: „A nagymamája vagyok és megkért rá. Ezt meg kell
érteni”. A városba mentem, megvettem a játékot és utána
elutaztam.
Két
hónappal később érkeztem vissza. A lányom felhívott és azt
mondta „Tényleg meg kell köszönnöm, hogy Colinnak Nintendót
vettél Karácsonyra”. Erre azt mondtam „persze, persze, tudom”
erre ő - „tényleg komolyan mondom. Rájöttem arra, hogy úgysem
tudnám elvenni tőle. Ezért résen kellett lennem. Elkezdtünk
üzletet kötni. Azt mondtam neki, ha megcsinálja a leckéjét,
akkor ennyi és ennyi ideig játszhat a Nintendón. Elég sok rossz
jegyet hozott az iskolából, mert nem akart együttműködni. Ezért
azt mondtam, ha az iskolában együttműködik a többiekkel, tíz
perccel többet játszhat a Nintendón. Ha jobbak lesznek a jegyeid,
ennyi és ennyi percet játszhatsz. Ha rosszabbak, ugyanennyivel
kevesebbet.”
Aztán
hazajött az iskolából és megcsinálta a leckéit, majd
megkérdezte, hogy van-e még valami, amit meg kellene csinálnia. Ha
a lányom azt mondta, hogy csináljon még valamit, akkor ő
rákérdezett, hogy ez mennyi játékidőt jelent a Nintendón. A
matematika jegyei nagyon gyengéről kiválóra erősödtek. Két
héttel ezután a tanárnő jelentkezett telefonon és megkérdezte,
hogy mi Colin teljes átváltozásának az oka. A lányom elmondta
neki. Majd a tanárnő csodálkozásának hangot adva azt mondta,
hogy ő lett a legjobb gyerek az iskolában: elé megy, megkérdezi,
hogy van-e valami, amiben segítségére lehet a tanárnőnek. Ezt
hazamenetel előtt is megteszi, aztán otthon elmondja, hogy mit tett
és megkérdezi, hogy ezért mennyi játékidőt kaphat. Kitűnő
tanuló lett belőle.
Sokan
azt mondják az internetről, hogy káros és veszélyes dolgokhoz ad
hozzáférési lehetőséget. De ha a szülő beszél a gyerekkel és
elmagyarázza neki, hogy milyen dolgokat ne tegyen, akkor nem
kerülnek hozzájuk veszélyes anyagok. Azokra kell odafigyelni, akik
mégis hozzájutnak ilyenekhez. Ezek a gyerekek nagyon okosak, de
olyanok, mint mi, sokszor rosszul választanak. Ha nyugodt
körülményeket biztosítunk számukra, akkor nagyon bölcsen fognak
majd választani, mivel nagyszerű gyerekek.
Részlet Lee Caroll és Jan Tober "Indigó Gyerekek" című könyvéből.
Olvasd el a második részt is! Kattints ide: Legyünk irányítók!
Olvasd el a harmadik részt is! Kattints ide: Jan Tober interjúja
Részlet Lee Caroll és Jan Tober "Indigó Gyerekek" című könyvéből.
Olvasd el a második részt is! Kattints ide: Legyünk irányítók!
Olvasd el a harmadik részt is! Kattints ide: Jan Tober interjúja





Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése